Training conflictbemiddeling
Voor praktijkeigenaren en praktijkmanagers.
Wil je leren hoe je gesprekken begeleidt tussen mensen waar meningsverschillen oplossingen, voortgang, verbetering van het werk en het werkplezier in de weg staan?
Wil je zicht krijgen op de emoties en drijfveren die bepalend zijn bij conflicten?
Wil je leren een effectieve oplossingsgerichte begeleider te zijn zodat (sluimerende) conflicten worden opgelost?
Wil je weten hoe je afstand houdt en toch betrokken bent bij de oplossing van conflicten tussen medewerkers?
Hoe je meer effectief bemiddelt in conflicten
Ook zo klaar met die sluimerende conflicten? Of juist dat je teamleden continu over elkaar heen rollen? Alsof ze niks anders te doen hebben… Je zit er maar mooi mee als praktijkeigenaar of manager.
Je weet hoeveel effect onopgeloste of geëscaleerde conflicten hebben op de werksfeer, de resultaten, de kwaliteit van het werk en de relatie met cliënten.
Zelf heb je wel of niet een oplossing voor ogen maar de betrokkenen komen er niet goed uit, gaan het onderwerp onderling uit de weg en kijken misschien wel met een scheef oog naar jou om de boel op te lossen.
Je krijgt het idee dat er onder water van alles speelt en weet niet hoe je dit bespreekbaar moet krijgen.
Eerdere pogingen zijn wellicht mislukt en je weet dat er meer uit te halen is en je daar een bijdrage in zou kunnen leveren.
Voor je eigen rol en functie zie je het als een groeistap om te leren gesprekken tussen mensen actief en opbouwend te begeleiden zodat verbeteringen worden doorgevoerd en iedereen weer op zijn plek met positieve energie kan werken.
Weg met die roze olifant!
In elke (tandarts-) praktijk komt het regelmatig voor: teamleden die over elkaar heen rollen, elkaar uit de weg gaan, misschien zelfs saboteren, onderhuidse conflicten, hun baan opzeggen door onvrede over de gang van zaken terwijl ze hoogstaand hun functie vervulden.
Situaties waarin je achter blijft met een gevoel van wat heb ik hier laten liggen? Hoe had ik dit kunnen voorkomen? Wat had ik kunnen bijdragen aan oplossingen voor een specifieke medewerker en het hele team?
Hoe had ik kunnen zorgen dat de angel er uit werd gehaald? Hoe werd ik zelf meegezogen in het probleem waardoor ik niet meer neutraal en onpartijdig kon zijn en hoe had ik zicht kunnen krijgen en bespreekbaar kunnen maken wat er werkelijk speelt?
Conflictbekwaam in de praktijk
Het bespreekbaar krijgen van de essentie van onderhuidse conflicten zodat iedere betrokkene zich gehoord voelt, het niet meer alleen gaat over standpunten en meningen.
Zorgen dat de emoties kunnen worden geuit met respect voor de ander. Mensen aanzetten zelf over de echte onderwerpen, behoeften en belangen in gesprek te gaan en van daar uit oplossingen voor concrete werkproblemen te zoeken.
Als gespreksleider een neutrale rol in kunnen nemen om het proces te kanaliseren, de juiste vragen te stellen, iedereen aan bod te laten komen en heldere afspraken te laten maken.
Zelf sterk en stevig, betrokken en betrouwbaar. Conflictbekwaam en conflictvaardig.
Dat is wat je leert in de Training Mediation Skills door Willy van der Wind, MfN-registermediator.
Mediation & Meer
Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van Mediation & Meer